MENY

Budget, Ekonomi & Pengar

Sitter och kollar på tonårsbossen på tv3 play(har ingen TV) och har skitkul! Jag var aldrig så när jag var tonåring, och inte heller nu när jag är vuxen och tjänar egna pengar. 
 
På bilden ovan ser ni en bild av konsumentsverkets standard budget för en person och på den nedre bilden visar hur det ser ut för mig varje månad.
Överskottet i min budget är allt övrigt, typ kläder, fotogrejer, inredning och liknande så det går jämt upp varje månad. Det är för mig inget jag prioriterar då det alltid varit det jag sparat in på mest sen när jag var liten.
 
Konsumentverket har flera olika poster än jag, tex hygien, vilket är inbakat i livsmedel för mig.
 
Jag sparar 6000 kr i månaden till kontatinsats till lägenhet och 200 kr i pensionssparade. 
Sen kan de flesta poster också skilja lite. Ibland har man mer räkningar än andra dagar, och ibland köper man lite mer mat.
 
Min fritid/lek består av mobiltelefon och bredband. Andra kostnader är 200 kr till SOS barnbyar och 80 kr till hyresgästföreningen.
 
Jag kommer inte precis från en familj med mycket pengar, och jag har absolut inte fått allt jag velat ha. Hade jag som ung sagt till mina föräldrar att jag velat ha en jacka för 1500 hade mina föräldrar typ dött och sagt Nej!
 
När jag flyttade hemifrån vid 16 hade jag 1050 att klara mig på.
Då såg det ut såhär
Mat: 500
Mobil: 100
Sparande: 150
Resten gick till den kategorin som jag kallar övrigt. 
Sen ska jag erkänna att mina föräldrar ibland köpte lite mat till mig då det kan vara svårt att klara det och allt annat på enbart studiebidraget.
 
Jag tycker ekonomi och pengar är superkul, och speciellt människors beteende runt det.


Skriv din Åsikt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Åsikt:


LORISSA LOVEBOMB
2013-04-13 @ 13:32:20 URL: http://lorissalovebomb.se

Men what!? Hyra då?


Anonym
2013-04-14 @ 13:32:50

när du flyttade hemifrån när du var 16 menade jag.
'


LORISSA LOVEBOMB
2013-04-14 @ 13:33:51 URL: http://lorissalovebomb.se

Från mig alltså, en tom kommentar


JEGGO
2013-04-14 @ 14:40:16 URL: http://viktminskningjeggo.blogg.se

Skitbra kalkylering (kallas det så?)
Du vet ju att jag är kalkylektiker, allt med matematik suger! Men skulle fan behöva göra en sådan här! :)


Sara
2013-04-14 @ 17:08:55 URL: http://saraedgren.wordpress.com

Visst är det mysigt med katt :) Dock brukar jag inte kunna hålla mina i handen eftersom att den ena ligger i sin egen lilla säng och min andra katt ligger nere vid fötterna :)

Visst är det intressant med hur människor beter sig när de får pengar.


Liie
2013-04-15 @ 15:39:57 URL: http://heyli.blogg.se/

Jag med gillar ekonomoni och pengar. Lyxfällan är ett av mina favoritprogram, man sitter där och bara gapar över hur en del vuxna människor ser på pengar. Kikade på tonårsbossen igår, det var ju roligt också :)