MENY

Ge Aldrig Upp!

Jag ska ge er alla ett råd, och det är GE ALDRIG UPP!

Nu tänker ni säkert, ja det är lätt för dig att säga, du har säkert inte behövt kämpa för något. Så har jag alltid tänkt när någon sagt så till mig. Men jag ska berätta en histora för er, hur det varit för mig, och hur jag fått kämpa för mitt mål och inte alltid haft det så lätt.

Allt började när jag sökte jobb, januari 2010. Jag kommer från en liten by mitt i ingenstans i norrland men jag sökte jobb överallt, Luleå, Stockholm, Umeå, Göteborg. You name it. Fick inte ens några svar på mina ansökningar. Gick samtidigt hos en jobbcoach via arbetsförmedlingen.

Månaderna gick och sommaren började närma sig. Jag sökte sommarjobb på hemtjänsten och fick börja extrajobba där direkt och jobba mer under sommaren och efter sommaren extrajobba igen. När det blivit höst började jag söka jobb igen. 

Jag sökte allt möjligt, allt från städare, till receptionist, till supporttekniker. Eftersom jag är handikappad så kan jag inte jobba där jag måste stå länge, bära tunga saker, eller ens köra bil i tjänst eftersom jag endast får köra min egen bil pga mitt handikapp.

Samma där, jag sökte som en idiot och fick knappt några svar. Jag tappade hoppet och viljan mer än en gång under denna tid. I Januari 2011 fick jag ett jobb i stockholm, som telefonförsäljare. En vecka senare slutade jag, pallade inte jobba som telefonförsäljare. 

Från och till jobbade jag på SL i ca två månader. När det tog slut började jag leta som en tok, tog småjobb som tex mystery shopper, eventpersonal och liknande. Fick ut en lön på ca 4500-5000 i månaden på det, exakt vad jag behövde för hyra och mat varje månad. Inga som helst extrapengar för skoj.
Undertiden sökte jag jobb och fick komma på ca tio intervjuer, men fick aldrig något jobb.  Jag tappade hoppet och viljan även här mer än en gång.

I mitten/slutet på Mars fick jag på en intervju på Proffice, kirrade intervjun och  fick jobbet på Telia, som började i mitten/slutet på April. Lönen låg på Unionens lägsta lön, som inte är speciellt hög. 

Började jobba varje helg, för att öka lönen och ha råd med annat än nödvändiga utgifter. I Samband med att jag fick ett jobb ville även CSN ha tillbaka sina pengar från när jag studerade. Min kära kamera gick även sönder så jag ville köpa en ny så extrapengar var väldigt viktigt för mig.

Jobbade i snitt ca 188timmar per månad för att kunna få en hyfsad lön det första halvåret. Och på det så spenderade jag ca 50 timmar i resväg varje månad, vilket är ca 1,5 timme enkel resväg varje dag. Efter det blev jag less och började söka nytt.

Sökte nytt, och har varit på sjukt många intervjuer. Jag visste vad jag ville ha för jobb men fick inget, de jag fick visade sig ligga ännu längre hemifrån.  När jag väl började hitta jobb som låg på södra sidan av stockholm, eller i centrala stockholm så kom mitt andra problem, jag har en månads uppsägningstid, vilket var lite i vägen då de ofta ville ha mig fortare.

Var på intervju på ett bemanningsföretag för mitt drömjobb, men fick det inte. Jag kan säga att jag blev ganska ledsen och kände att jag ville ge upp. Gav upp ungefär en halv månad, men började sen söka igen med samma resultat som tidigare.

Ungefär 5 månader senare ringde ett bemanningsföretag upp mig, som jag tidigare varit på intervju hos och de hade ett jobb i Södertälje, inom just det jag vill jobba med. Jag fick komma på intervju på företaget jag skulle vara på och jag skulle få besked efter ca en vecka, hörde inget, började bli nervös men tillslut fick jag ett samtal om att jag fått det, och att min uppsägningstid inte var något problem. 

Jag blev superglad, jag är fortfarande glad. Nu kommer det ta mig 15 minuter att gå till jobbet. Det här jobbet har länge varit min dröm att få, det tog mig massor av arbete, tid och flera försök för att få jobbet, men nu är det mitt och jag får bättre lön.

Att nå sin dröm kan ta tid, det kan vara fullt av besvikelser och det kan få dig att sluta försöka men om du fortsätter kämpa, kan du nå det resultat du vill. SÅ SLUTA INTE KÄMPA OCH GE INTE UPP!


Skriv din Åsikt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Åsikt:


Maggie
2012-06-21 @ 16:54:08 URL: http://faely.blogg.se

Vad hittar du på idag då? :)


Sessan
2012-06-21 @ 20:08:00 URL: http://impalaa.blogg.se

Tack så mycket :)


Paulin
2012-06-21 @ 20:53:54 URL: http://mylittlediary.webblogg.se

att aldrig ge upp är ett mycket fint råd!


L I N N E A
2012-06-21 @ 21:10:36 URL: http://linnearyden.blogg.se

Förlåt för sent svar men har inte hunnit blogga eller svarat på kommentarer förs ikväll :)

Sv: tack så mycket! Allt bra med dig idag? :)


rebecca
2012-06-22 @ 02:57:14 URL: http://fashionminded.se

Åh, vad härligt. Det är så sant. Trägen vinner till sist!! :) Kram på dig. Vad har du för handikapp?


Anna
2012-06-22 @ 11:01:04 URL: http://liteomanna.blogg.se

Skönt att du ger råd! Jag vet att de uppskattas av de personer som tar sig tid att läsa ditt/dina inlägg. :) Det är som du säger; man kan nå sin dröm bara man kämpar! :)


Annelie på Elefantnytt
2012-06-24 @ 00:00:00 URL: http://elefantnytt.se

Herregud vilken berg o dahlbana. Har man bara motivationen så funkar det =)


Isabell
2012-07-07 @ 18:43:34 URL: http://isabellicious.blogg.se

Jag har precis börjat söka jobb igen efter att ha sagt upp mig på ett jobb som verkligen inte fungerade, och jag är inte direkt motiverad. Lite bättre känns det i alla fall efter att ha läst detta peppande inlägg! :)

För övrigt måste jag säga att jag tycker du passar sjukt bra i din nya frisyr, riktigt snyggt! :D

Svar: Tack så hemskt mycket, och roligt att du känner dig lite bättre:)
Neha - Foton, Sömnad, Tips & Trix